Algemene voorwaarden
Versie september (mei) 2023
Artikel 1. Toepasselijkheid
1.1. In het navolgende wordt verstaan onder: Luinstra :
Luinstra Voertuigentechniek en de handelsnamen : Luinstra VT en Luinstra Versatile Technique en Luinstra ESS
Klant: iedere wederpartij, rechtspersoon of natuurlijk persoon dan wel een aantal gezamenlijk
optredende personen, al dan niet rechtspersonen, die met Luinstra een overeenkomst sluit, dan wel
Luinstra opdraagt werkzaamheden te verrichten, dan wel diensten te verlenen.
Overeenkomst: iedere overeenkomst die tussen Luinstra en de klant tot stand komt, elke wijziging
daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van
die overeenkomst.
1.2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van alle door Luinstra
aangegane opdrachten, offertes, aanbiedingen, overeenkomsten en verbintenissen hoe ook genaamd,
tenzij door Luinstra van deze voorwaarden uitdrukkelijk schriftelijk zal zijn afgeweken.
1.3. Van deze voorwaarden kan uitsluitend schriftelijk worden afgeweken, mits Luinstra dit heeft
ondertekend. Wanneer de rechter één of meerdere bepalingen om welke reden dan ook niet van
toepassing c.q. ongeldig verklaart, dan blijven deze voorwaarden voor het overige onverminderd
gelden.
1.4. Algemene voorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij deze
voorwaarden door Luinstra schriftelijk zijn aanvaard.
1.5. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met
Luinstra, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
1.6. Op de overeenkomst tussen Luinstra en de klant zijn tevens de plaatsingsvoorwaarden van
Luinstra van toepassing. Indien en voor zover deze door de klant niet bij het sluiten van de
overeenkomst zijn ontvangen, worden deze op eerste verzoek door Luinstra ter hand gesteld.
Artikel 2. Aanbiedingen en offertes
2.1. Alle (mondelinge en schriftelijke) aanbiedingen, daaronder begrepen offertes, gegevens in
eventuele toegevoegde bijlagen, prijzen en andere voorwaarden, zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod
een termijn voor aanvaarding is genoemd.
2.2. Mondelinge aanbiedingen door Luinstra of zijn ondergeschikten zijn niet bindend, tenzij deze
door hem schriftelijk zijn bevestigd.
2.3. Een samengestelde prijsopgave verplicht Luinstra niet tot het verrichten van een gedeelte van de
opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
Artikel 3. Totstandkoming overeenkomsten
3.1. Overeenkomsten komen schriftelijk tot stand of wanneer door Luinstra uitvoering wordt gegeven
aan de geoffreerde of opgedragen werkzaamheden. Mondelinge toezeggingen gedaan door
werknemers van Luinstra binden Luinstra niet, tenzij Luinstra deze schriftelijk bevestigt.
3.2. De overeenkomst komt in de plaats van, en vervangt, alle eerdere voorstellen, correspondentie,
afspraken of andere communicatie, schriftelijk dan wel mondeling gedaan.
3.3. De inhoud van documentatie, folders, drukwerk, website etc. bindt Luinstra niet, tenzij daarnaar in
de overeenkomst nadrukkelijk is verwezen.
3.4. Luinstra behoudt zich het recht voor zonder opgave van redenen overeenkomsten niet te
accepteren of uitsluitend te accepteren onder de voorwaarde dat vooraf de overeenkomst door de
klant schriftelijk wordt bevestigd en/of de werkzaamheden door Luinstra pas zullen aanvangen na
vooruitbetaling
Artikel 4. Inhoud en omvang van de overeenkomst
4.1. Ingeval door Luinstra monsters zijn getoond of voorbeelden zijn verstrekt, geldt dit louter als
gedaan ter aanduiding en/of illustratie en is er geen verplichting voor Luinstra te zorgen dat de te
leveren zaken of de te verrichten werkzaamheden aan het monster en/of voorbeeld beantwoorden.
4.2. Luinstra zal redelijke zorgvuldigheid betrachten bij opgave van specificaties zoals afmetingen,
gewicht, hefvermogen en andere gegevens over te leveren zaken of uitvoering van werkzaamheden.
Deze opgaven zijn alleen volledig bindend voor Luinstra indien zulks als zodanig schriftelijk is
overeengekomen en door beide partijen ondertekend.
4.3. Indien van toepassing wordt een door partijen ondertekend installatieformulier opgesteld welke
bindend onderdeel uitmaakt van de overeenkomst.
4.4. Tenzij anders overeengekomen, omvat de overeenkomst niet:
- het treffen van maatregelen ter voorkoming van schade aan op het werk aanwezige zaken;
- de kosten van afvoer van niet door Luinstra aangevoerde zaken, zoals bijvoorbeeld (gevaarlijke)
bouwstoffen en chemisch afval;
- het verleggen van aanwezige kabels en/of leidingen;
- het uitvoeren van (reparatie)werkzaamheden aan zaken aangeleverd door de klant of het
completeren van deze zaken.
De met deze werkzaamheden gemoeide kosten worden door Luinstra afzonderlijk bij de klant in
rekening gebracht.
4.5. De overeenkomst tot levering van zaken omvat niet automatisch het plaatsen daarvan, tenzij
uitdrukkelijk vermeld in de overeenkomst. Ziet de overeenkomst geheel of mede toe op uitvoering van
plaatsingswerkzaamheden, dan geldt het volgende:
- de plaatsing omvat alleen het opstellen en beproeven van het geleverde op de juiste werking ter
plaatse als aangegeven door de klant, mits de ruimte gelijkvloers en via verharde toerit of toegang
bereikbaar is, zonder elektrotechnische aansluiting welke door de klant zelf dient te worden voorzien;
- Luinstra is niet gehouden tot afkoppeling en/of verwijdering van bestaande zaken;
- de klant is gehouden om de installaties in gebruik te stellen en te houden die nodig zijn ten behoeve
van de uitvoering en beproeving van de werkzaamheden door Luinstra;
- de klant is verplicht alle voorbereidende werkzaamheden (bouwtechnisch, elektrotechnisch etc.)
gereed te hebben, zodanig dat plaatsing door Luinstra vlot en zonder nadere voorbereiding of aanleg
van voorzieningen kan geschieden.
4.6. De klant is gehouden alle maatregelen, onder andere op het gebied van organisatie en
afstemming met andere opdrachtnemers, te treffen die nodig zijn zodat Luinstra zonder onderbreking
of vertraging de overeengekomen levering en/of werkzaamheden kan verrichten. Luinstra heeft het
recht om extra kosten als gevolg van onverhoopte onderbreking of vertraging bij de klant in rekening
te brengen.
Artikel 5. Uitvoering van de overeenkomst
5.1. Ter zake de beoogde werkzaamheden is uitdrukkelijk sprake van een inspanningsverbintenis aan
de zijde van de Luinstra.
5.2. Luinstra heeft het recht werkzaamheden te laten verrichten door derden.
5.3. Indien tussen partijen enige datum wordt overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn
en derhalve kan de overeenkomst niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden. Bij
termijnoverschrijding dient de klant Luinstra eerst schriftelijk in gebreke te stellen.
Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst, meer- en minderwerk
6.1. Alle wijzigingen c.q. meer- of minder werk, schriftelijk dan wel mondeling opgedragen door de
klant of de door deze aangewezen contactpersonen op het werk, gelden als opdrachten tot wijzigingen
c.q. meer- of minder werk van de klant zelf. Luinstra dient evenwel schriftelijk in te stemmen meteen
opdracht tot minderwerk.
6.2. Veranderingen in de levering of uitvoering als overeengekomen, noodzakelijk geworden als
gevolg van dwingende overheidsvoorschriften waarvan de invoering na het tot stand komen van de
overeenkomst met de klant door Luinstra redelijkerwijs niet kon worden voorzien, gelden als
wijzigingen c.q. meer- of minder werk bedoeld in dit artikel.
6.3. Luinstra heeft het recht alle door de klant opgedragen wijzigingen c.q. meerwerk in rekening te
brengen.
6.4. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip
van oplevering daardoor worden beïnvloed. Luinstra heeft het recht om alle hieruit voortvloeiende
kosten in rekening te brengen.
Artikel 7. Prijzen
7.1. De door Luinstra genoemde prijzen zijn gebaseerd op per datum van aanbieding geldende
materiaalprijzen en dergelijke.
7.2. Indien, gedurende een tijdvak gelegen tussen de datum der aanbieding en de datum der
aflevering, is Luinstra gerechtigd tot verhoging van de prijs, tenzij enig wettelijk voorschrift zich
hiertegen verzet. De eerder geoffreerde prijzen komen in dat geval direct te vervallen.
7.3. Alle door of vanwege Luinstra genoemde prijzen zijn exclusief btw.
7.4. De kosten van de verpakking, het transport als ook de afleveringskosten ter plaatse door de klant
aangewezen, zijn niet in de prijs inbegrepen tenzij uitdrukkelijk overeengekomen.
7.5. Voor goederen of diensten met een factuurwaarde van minder dan € 50,- exclusief BTW worden
aanvullende behandelingskosten in rekening gebracht tot een maximum van € 10,00 exclusief btw.
Artikel 8. Levering en risico
8.1. Levering van verkochte producten vindt plaats vanaf het magazijn van Luinstra dan wel de aan
Luinstra gelieerde ondernemingen en vanaf dat moment gaat het risico over op de klant, ongeacht de
feitelijke plaats van aflevering.
8.2. Oplevering wordt geacht plaats te vinden op het moment dat het geleverde bedrijfsklaar ter
beschikking van de klant is gesteld.
8.3. De klant mag het geleverde niet gebruiken voordat oplevering heeft plaatsgevonden.
8.4. Indien het geleverde door de klant in gebruik wordt genomen voor oplevering, geldt dit als
onvoorwaardelijke oplevering, tenzij tussen partijen vooraf is overeengekomen dat zulks als een
enkele beproeving had te gelden. De kosten van een eventuele beproeving komen voor de klant.
8.5. Na oplevering gaan alle risico's over op de klant.
8.6. Indien aflevering of oplevering wordt aangeboden door Luinstra doch niet kan worden uitgevoerd
vanwege een oorzaak gelegen in de risicosfeer van de klant of door de klant wordt geweigerd, gaat
het risico van de desbetreffende zaken over naar de klant en kan Luinstra aanspraak maken op
betaling. Luinstra zal de zaken beschikbaar houden voor de klant, op diens kosten.
8.7.Indien de klant niet afneemt binnen de door partijen overeengekomen termijn heeft Luinstra het
recht om de overeengekomen prijs te factureren. Tevens heeft Luinstra recht op vergoeding van de
opslagkosten alsook heeft zij het recht de overeenkomst te ontbinden, waarbij het factuurbedrag als
schade voor vergoeding in aanmerking komt.
Artikel 9. Betaling en zekerheid
9.1. Betaling door de klant dient te geschieden, zonder opschorting of verrekening, binnen 14 dagen
na factuurdatum, op een door Luinstra aan te geven wijze, tenzij anders overeengekomen.
9.2. Indien er gerede twijfel bij Luinstra bestaat omtrent de betalingscapaciteit van de klant is Luinstra
gerechtigd om vooruitbetaling of (aanvullende) zekerheid te verlangen en tot het moment dat daaraan
is voldaan haar levering c.q. werkzaamheden op te schorten, zonder voor de gevolgen aansprakelijk
te zijn. Voldoet de klant niet binnen een termijn van 14 dagen aan een dergelijk verzoek van Luinstra
dan is laatstgenoemde tevens bevoegd de overeenkomst per direct te ontbinden, zonder aansprakelijk
te zijn voor enige schade
9.3. Indien de klant met betaling in gebreke blijft, is de klant van rechtswege in verzuim en vanaf dat
moment is de klant 1,5% rente per maand verschuldigd tot het moment van voldoening van het
volledige bedrag.
9.4. Alle op de invordering vallende buitengerechtelijke kosten- waaronder incassokosten en de
eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten begrepen- komen eveneens voor
rekening van de klant. De buitengerechtelijke kosten bedragen minimaal 15 % van de verschuldigde
hoofdsom, met een minimum van € 350,--. De enkele inschakeling van een derde door Luinstra doet
de verschuldigdheid ontstaan.
9.5. Reclames tegen facturen dienen binnen 14 dagen schriftelijk bij Luinstra te worden ingediend,
maar schorten de betalingsverplichting nimmer op.
Artikel 10. Eigendomsvoorbehoud
10.1. Luinstra behoudt zich het eigendom voor van alle door haar aan de klant geleverde zaken totdat
de overeengekomen prijs voor al deze zaken alsook eventuele werkzaamheden geheel is voldaan.
Tevens geldt de voorbehouden eigendom voor de vorderingen die Luinstra tegen de klant mocht
verkrijgen wegens tekortschieten van de klant in één of meer van zijn verplichtingen jegens Luinstra.
10.2. Zolang de eigendom van de afgeleverde zaken niet op de klant is overgegaan, mag deze de
zaken niet verkopen, overdragen, verpanden of aan een derde enig ander recht daarop verlenen.
10.3. De klant is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaken met de nodige
zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van Luinstra te bewaren en deugdelijk te verzekeren
tegen alle mogelijke risico's. Alle aanspraken van de klant op de verzekeraars van de zaken uit hoofde
van genoemde verzekeringen zullen, zodra Luinstra te kennen geeft dit te wensen, door de klant aan
haar worden overgedragen dan wel verpand tot meerdere zekerheid van de vorderingen van Luinstra
tegen de klant.
10.4. Indien de klant met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens Luinstra tekortschiet of
Luinstra goede grond heeft te vrezen dat hij terzake zal tekortschieten, is Luinstra gerechtigd om
eigenmachtig en zonder enige aansprakelijkheid jegens de klant, de afgeleverde zaken terug te
nemen. Na terugneming zal de klant worden gecrediteerd voor de marktwaarde, welke in geen geval
hoger kan zijn dan de oorspronkelijke koopprijs, verminderd met alle op de terugneming gevallen
kosten.
10.5. Voor zover het eigendomsvoorbehoud van Luinstra op de geleverde zaken door natrekking of
zaaksvorming teniet zou zijn gegaan, vestigt de klant bij voorbaat een bezitloos pandrecht op de
natrekkende zaak respectievelijk de gevormde zaak ten behoeve van Luinstra, tot zekerheid van al
hetgeen de klant, uit welken hoofde ook, aan Luinstra verschuldigd is of zal worden.
Artikel 11. Aanvaarding en klachten
11.1. De klant is gehouden de te leveren zaken en/of verrichtte werkzaamheden af te nemen, doch te
controleren op uiterlijk waarneembare tekortkomingen. Klachten dienaangaande moeten aan Luinstra
worden kenbaar gemaakt onmiddellijk na ontdekking doch in ieder geval binnen 8 dagen na aflevering
of oplevering, schriftelijk en onder opgave van de redenen voor de klacht. Wordt niet geklaagd binnen
de hierboven gestelde termijn, dan worden de zaken en werkzaamheden geacht te beantwoorden aan
de overeenkomst en vervalt ieder recht en iedere rechtsvordering van de klant.
11.2. Het bovenstaande laat onverlet de verplichting van de klant om bij levering van zaken middels
vervoer door derden, tijdig te reclameren zoals bepaald in de vervoerscondities.
11.3. Klachten schorten de betalingsverplichting niet op.
11.4. Bij een tijdig gemelde klacht is de klant gehouden de zaken waarover is geklaagd op eerste
verzoek van Luinstra aan deze retour te zenden, op kosten van de klant, dan wel Luinstra toe te laten
daarnaar onderzoek te plegen. Een retourzending kan alleen plaatsvinden na verkregen toestemming
van Luinstra.
11.5. Ingeval van een terecht bevonden klacht over een tekortkoming is Luinstra slechts gehouden tot
aanvulling van het ontbrekende of vervanging of herstel van de onvolkomenheid, dit laatste ter keuze
van Luinstra. Ook heeft Luinstra het recht tot het geven van een restitutie naar evenredigheid van de
overeengekomen prijs. Indien de klant niet de eindgebruiker is, zijn de kosten samenhangend met het
vorenstaande voor rekening van de klant.
11.6. Indien de klacht niet terecht blijkt te zijn, heeft Luinstra het recht de gemaakte kosten bij de klant
in rekening te brengen en bij non-betaling daarvan de zaken onder zich te houden totdat er is betaald.
Artikel 12. Garantie
12.1. Luinstra garandeert aan de klant de goede werking van de door haar geleverde zaken voor een
periode van 12 maanden na aflevering, tenzij anders overeengekomen. Deze garantie geldt niet voor
zaken die geheel of gedeeltelijk tot stand zijn gebracht volgens ontwerp van de klant en niet voor
materiaal wat is voorgeschreven door de klant.
Koper is verplicht z.s.m. het gekochte na opbouw, doch uiterlijk voor ingebruikname, te laten keuren
door erkende keuringsinstellingen. Indien dit nagelaten wordt, is verkoper niet aansprakelijk voor
eventuele geleden schade door koper.
12.2. Bovengenoemde garanties gelden niet voor: verbruikszaken of verbruiksonderdelen, voor
gebruikte zaken, voor door Luinstra verrichtte reparaties, voor gebrekkige werking als gevolg van een
buiten het geleverde of zaken als zodanig gelegen oorzaak.
12.3. Ieder recht op garantie van de klant vervalt indien één of meer der volgende omstandigheden
zich voordoet:
- gebruik van het geleverde anders dan volgens de bestemming of voorschrift;
- reparatie of andere werkzaamheden aan het geleverde door de klant of een derde;
- onoordeelkundig gebruik door de klant of derden, in de ruimste zin van het woord;
- gebruik van het geleverde voordat oplevering heeft plaatsgevonden;
- gebruik van het geleverde terwijl dit (nog) niet voldoet aan enig overheidsvoorschrift of enig door de
overheid voorgeschreven certificaat niet is verkregen of niet meer geldig is.
12.4. Aanspraken op garantie aan Luinstra worden kenbaar gemaakt onmiddellijk, in ieder geval
binnen 8 dagen, na ontdekking, schriftelijk en onder opgave van de redenen voor de aanspraak, op
straffe van verval van de aanspraken.
12.5. Luinstra is in geval van een terecht bevonden claim onder de garantie slechts gehouden tot
aanvulling van het ontbrekende of vervanging of herstel van de onvolkomenheid, dit laatste ter keuze
van Luinstra. Indien de klant niet de eindgebruiker van de geleverde zaak of de werkzaamheden is,
zijn die kosten, voor zover die kosten verband houden met het feit dat de zaak zich niet bij de klant
bevindt, voor rekening van de klant.
12.6. De klant zal er voor zorgen dat de door Luinstra geleverde zaken toegankelijk blijven ten
behoeve van het verrichten van prestaties onder de garantie, bij gebreke waarvan de kosten die
moeten worden gemaakt om deze belemmeringen op te heffen voor rekening van de klant komen.
Luinstra is gerechtigd in dat geval haar prestaties op te schorten totdat zekerheid is verstrekt voor de
betaling terzake.
Artikel 13. Opschorting, ontbinding en annulering
13.1. Indien de klant de overeenkomst geheel of gedeeltelijk wenst te ontbinden, dient dit schriftelijk
per aangetekende brief te geschieden.
13.2 Annulering kan alleen plaatsvinden na schriftelijke autorisatie Luinstra. Annulering doet geen
afbreuk aan de verschuldigdheid van de overeengekomen prijs. Tevens heeft Luinstra het recht alle
hieruit voortvloeiende kosten in rekening te brengen.
13.3. Luinstra is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te
ontbinden, indien:
- de klant haar verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt;
- na het sluiten van de overeenkomst Luinstra ter kennis gekomen omstandigheden goede grond
geven te vrezen dat de klant haar verplichtingen niet zal nakomen;
- Luinstra de klant bij het sluiten van de overeenkomst heeft verzocht zekerheid te stellen voor de
voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
-indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst
onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd;
- faillissement, surséance van betaling, gehele of gedeeltelijke stillegging van zaken of bedrijf,
liquidatie, overdracht, overlijden, bij curatele of indien op klant de WSNP van toepassing wordt of is
verklaard en voorts in geval goederen van de klant in conservatoir of executoriaal beslag worden
genomen.
13.4. Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Luinstra op de klant
onmiddellijk opeisbaar. Indien Luinstra de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar
aanspraken uit de wet en overeenkomst, waaronder het recht op schadevergoeding.
Artikel 14. Niet toerekenbare tekortkoming (overmacht)
14.1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd
worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet,
een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
14.2. Onder overmacht aan de zijde van Luinstra wordt in deze algemene voorwaarden verstaan
naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende
oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Luinstra geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
Luinstra niet instaat is de verplichtingen na te komen, vertraging van (toe)leveranciers en vervoerders
daaronder begrepen.
14.3 Bij een overmacht situatie langer dan drie maanden hebben partijen het recht de overeenkomst
te ontbinden, zonder recht op schadevergoeding.
Artikel 15. Aansprakelijkheid
15.1. Luinstra is niet aansprakelijk voor door klant of derde(n) geleden directe of indirecte schade
(daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie) die verband houdt met een tekortkoming door haar dan wel door haar ingeschakelde
personen in de uitvoering van de overeenkomst, tenzij sprake is van opzet of grove schuld.
15.2. Indien Luinstrta onverhoopt aansprakelijk wordt gehouden, is die aansprakelijkheid te allen tijde
beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van Luinstra in het voorkomende geval te
verstrekken uitkering.
15.3. Voorts is de aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot de directe schade ter hoogte van
maximaal tweemaal het factuurbedrag van de overeenkomst, althans dat gedeelte van de opdracht
waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum van € 10.000,--.
15.4. Naast hetgeen in de voorgaande leden aan de orde is gekomen, is Luinstra niet aansprakelijk
voor enige schade als gevolg van product- en leveringsrisico en evenmin voor beschadigingen aan
leidingen en kabels of anderszins verband houdend met grond- en graafwerk.
15.5. De klant vrijwaart Luinstra voor alle schades en rechtsvorderingen van derden.
15.6 Indien Luinstra, zonder de montage/installatie in opdracht te hebben, wel bij de
montage/installatie hulp en bijstand - van welke aard ook - verleent, geschiedt dit voor volledig risico
en aansprakelijkheid van de opdrachtgever.
15.7. De bepalingen in dit artikel gelden eveneens ten behoeve van de werknemers van Luinstra.
Artikel 16. Intellectuele eigendom
16.1. Onverminderd het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt Luinstra zich de
auteursrechten en overige rechten van industriële eigendom voor die haar toekomen aangaande de
door haar verstrekte ontwerpen, schetsen, afbeeldingen, tekeningen, modellen, programmatuur en
offertes, welke zaken uitsluitend zijn bestemd om te worden gebruikt door de klant en niet door deze
zonder voorafgaande toestemming van Luinstra mogen worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of
ter kennis van derden gebracht. De klant is gehouden deze zaken op eerste verzoek van Luinstra te
retourneren.
16.2 Voldoet de klant niet aan hetgeen is bepaald in lid 1, dan verbeurt zij ten gunste van Luinstra een
direct opeisbare boete van € 2.500,-- per overtreding en € 500,-- per elke dag dat de overtreding
voortduurt.
Artikel 17. Hoofdelijkheid
Indien de klant uit meer dan één (rechts)persoon bestaat, zijn elk van deze (rechts)personen
hoofdelijk verbonden jegens Luinstra voor de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
Artikel 18. Vervaltermijn
Ieder vorderingsrecht en andere bevoegdheden van de klant jegens Luinstra, uit welke hoofde dan
ook, vervallen in ieder geval na het verstrijken van één jaar vanaf het moment waarop zich een feit
voordoet dat de klant deze rechten en/of bevoegdheden jegens Luinstra is kan aanwenden en binnen
die termijn door de klant geen rechtsvordering is ingesteld.
Artikel 19. Toepasselijk recht
19.1. Op alle verbintenissen hoe ook genaamd is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing en
is de Nederlandse rechter bevoegd om van eventuele geschillen kennis te nemen. Eventueel
toepasselijke internationale koopverdragen zijn uitgesloten.
19.2. Eventuele geschillen zullen worden beslecht door de rechtbank Noord-Nederland, locatie
Leeuwarden, terwijl Luinstra eveneens het recht heeft het geschil voor te leggen aan de Rechtbank
gelegen in het arrondissement van de woonplaats van de klant.